Bevásárló közösségek, bevásárló körök

Bevásárló közösségek, bevásárló körök

 

A bevásárló-közösség lényege, hogy a vásárlók közvetlen kapcsolatban vannak a helyi gazdákkal, és hétről-hétre vagy, ahogy az adott terméknek szezonja van, tőlük rendelik az árut a közösség tagjainak. Az ezzel kapcsolatos szervezés – rendelés, szétosztás – is közösségi feladat, valamilyen szinten a közösség legtöbb tagja kiveszi a részét benne.

 

 

A gazdák és a vásárlók számára is kedvező, ha utóbbiak (legalább informális) körökbe szerveződnek. A nagyobb mennyiségek miatt a kiszolgálás és az ezzel kapcsolatos terhek már nem jelentenek elviselhetetlen terhet a termelőknek. A termelők számára az ilyen körök azért is fontosak, mert hosszú távú kapcsolat esetén stabil és kiszámítható felvevőpiachoz jutnak általuk.

 

Az egyesített vásárlóerő miatt a kör tagjai is jól járnak: együtt kedvezményesebb árakat kérhetnek, ami olyan tagok számára is lehetővé teszi a közvetlen vásárlást, akiknek egyébként nem lenne rá lehetősége, hogy bizonyos (pl. bio)termékeket megvásároljon. Emellett az ilyen körök közösséget is szerveznek, illetve tartanak fenn, s megbízható forrásból vásárolhatnak élelmiszert. Az általában baráti, munkahelyi kapcsolatok mentén létrejövő társaságok szerveződhetnek ad hoc alapon, egy-egy ter­mék kampányszerű beszerzésére, de hosszú távra is.

 

A közös bevásárlás elsőre vesződséges vállalkozásnak tűnik: az igényeket és az aktuális kínálatot össze kell szedni, kommunikálni a körön belül, egyeztetni a beszerzést/szállítást, az elosztást, a kifizetést. A kör létre­hozásának egyik motivációja épp a szervezési feladatok megosztása. Az igényeket és lehetőségeket egyeztetni, megbeszélni, majd a termékeket beszerezni a termelőktől, tartani velük és egymással a kapcsolatot, stb. egy családtól rengeteg utánajárást igényelne, viszont ha minden terményt, kapcsolatot más-más család intéz, a feladat megoszlik, és végül minden­kinek meglesz mindene.

 

Egy ilyen, bevásárlásaikat összehangoló, egyeztető és közösen intéző társaságnak nincs szüksége jogi személyiségre, ami csak további terheket róna a nyakukba.

 

A bevásárló körök szervezői közösséget próbálnak építeni, amelynek a közös beszerzés csak egy szelete. A közösségi oldalakon, saját szervezésű programokon próbálják megszólítani az embereket, kóstoló napokat, beszélgetéseket szerveznek a termelőknél.

Info doboz

46 Kőkemény
29 regisztrált felhasználó
3 Szakértő

CIVIL NŐK KÖZÖSSÉGE

légy aktív részese!
Ismerd meg, kapcsolódj be!